Ostatnie
Artykuły Fan Fiction

Magiczne puzzle HP

Kategoria: Inne
Autor: Smierciojadek

Współpraca z Tactic Games
>> Czytaj Więcej

Prorok Niecodzienny ...

Kategoria: Prorok Niecodzienny
Autor: Prefix użytkownikaProrok Niecodzienny

Wydanie stworzyli: Nieoryginalna, Klaudia Lind, Anastazja Schubert, Takoizu, CoSieDzieje, Syriusz32.
>> Czytaj Więcej

The House of Gaunt

Kategoria: Recenzje filmów
Autor: Prefix użytkownikaAnastazja Schubert

Jak wyglądało życie Gauntów? Powstał film, który Wam to pokaże.
>> Czytaj Więcej

HPnet istnieje naprawdę

Kategoria: HPnet
Autor: Prefix użytkownikaAnastazja Schubert

W sierpniu HPnetowicze mieli okazję spotkać się w Krakowie. Jak było?
>> Czytaj Więcej

Prorok Niecodzienny ...

Kategoria: Prorok Niecodzienny
Autor: Syriusz32

Wydanie stworzyli: Klaudia Lind, louise60, Zireael, Aneta02, Anastazja Schubert, Lilyatte, Syrius...
>> Czytaj Więcej

Prorok Niecodzienny ...

Kategoria: Prorok Niecodzienny
Autor: Prefix użytkownikaProrok Niecodzienny

Wydanie stworzyli: Klaudia Lind, Hanix082, Sam Quest, louise60, PaulaSmith, CoSieDzieje, Syriusz32.
>> Czytaj Więcej

Historia pod skórą z...

Kategoria: Wywiady
Autor: Prefix użytkownikaAnastazja Schubert

Każdy tatuaż niesie ze sobą jakąś historię. Jakie niosą te fanowskie, związane z młodym czarodzie...
>> Czytaj Więcej

>> Więcej artykułów! <<

[NZ]Nieoczekiwana p...

Tytuł: Nieoczekiwana pomoc
Seria: Dziki pyłek
Gatunek: Przygodowe
Autor: Prefix użytkownikaKlaudia Lind

Dalsze losy bohaterów podążających śladem Tengela Złego...
>> Czytaj Więcej

Dziękuję.

Tytuł: Dziękuję.
Gatunek: Poezja
Autor: Prefix użytkownikaNquus

Lupin szczerze w biegu
>> Czytaj Więcej

[NZ]Rozdział siódmy

Tytuł: Rozdział siódmy
Seria: Magiczna chwila
Gatunek: Romans
Autor: Prefix użytkownikaPaulaSmith

Gdy zdarza się to, co wydarzyć się musi.
>> Czytaj Więcej

Giętka pamięć

Tytuł: Giętka pamięć
Gatunek: Drabble
Autor: Prefix użytkownikaAnimag37

Czasem trzeba się przebranżowić, by zostać w końcu docenionym.
>> Czytaj Więcej

Nie przejdziesz

Tytuł: Nie przejdziesz
Gatunek: Drabble
Autor: Prefix użytkownikaAnimag37

W dziwnych przyszło nam żyć czasach, dziwnych!
>> Czytaj Więcej

[NZ]Nulla domus, nu...

Tytuł: Nulla domus, nulla praeterita
Seria: Vita Floris
Gatunek: Pierwsze Fan Fiction
Autor: Prefix użytkownikaClaraOswinOswald

Lily Potter wróciła do życia niecałe cztery godziny wcześniej, zdążyła już jednak zasiać niepokój...
>> Czytaj Więcej

[NZ]Tajne przejście...

Tytuł: Tajne przejście, Neville i Runy
Seria: Dziki pyłek
Gatunek: Przygodowe
Autor: Prefix użytkownikaKlaudia Lind

Kto wyruszy do walki z Tengelem Złym?
>> Czytaj Więcej

>> Więcej fan fiction! <<
Statystyki
Online Statystyki
Goście online: 35
Administratorzy online: 0
Aktualnie online: 0 osób
Łącznie na portalu jest
48,254 osób
Ostatnio zarejestrowany:

Rekord osób online:
Najwięcej userów: 297
Było: 23.06.2022 08:58:57
Napisanych artykułów: 1,094
Dodanych newsów: 10,530
Zdjęć w galerii: 21,477
Tematów na forum: 3,911
Postów na forum: 319,780
Komentarzy do materiałów: 222,437
Rozdanych pochwał: 3,327
Wlepionych ostrzeżeń: 4,167
Puchar Domów
Aktualnym mistrzem domów jest  GRYFFINDOR!

Gryffindor
Punktów: 513
uczniów: 4142
Hufflepuff
Punktów: 505
uczniów: 3820
Ravenclaw
Punktów: 365
uczniów: 4479
Slytherin
Punktów: 170
uczniów: 4115

Ankieta
Uczniowie Hogwartu wysyłają listy ze świątecznymi życzeniami. A Ty o co poprosisz?

Nowa miotła to jest to! Dla kibiców zgromadzonych na trybunach boiska do Quidditcha będę tylko migającą smugą.
24% [12 głosy]

Na Merlina, jest tyle możliwości! Żywot sławnych Czarodziejów, Tajemnice Transmutacji albo jakaś wspaniała encyklopedia magii. Książka, a lepiej wielka księga to najlepszy prezent.
27% [14 głosy]

Wykradanie kolczastych roślin z cieplarni i podkładanie na krzesła nieświadomych kolegów i belfrów jest już nudne. Gadżet z Magicznych Dowcipów Weasleyów na pewno pobudzi moją kreatywność.
8% [4 głosy]

Miałem poprosić o... Zapomniałem. A miałem już nie zapominać. Co to mogło być?
2% [1 głos]

Chcę ciepły sweter i torbę pierniczków! Nic tak nie rozbudza świątecznej atmosfery i rodzinnych wspomnień.
22% [11 głosów]

Nie wiem dlaczego, ale chyba nikt nie mnie nie lubi. Fajnie by mieć szczura, kota, ropuchę albo sowę. Mógłbym się z nimi zakolegować.
10% [5 głosów]

Chcę nową szatę. Na święta wyjeżdżam do domu, zrzucę ten głupi mundurek i zostanę królową balu.
8% [4 głosy]

Ogółem głosów: 51
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 22.12.21

Archiwum ankiet
Ostatnio w Hogwarcie
HufflepuffValerie Adams ostatnio widziano 26.06.2022 o godzinie 17:37 w Jezioro
HufflepuffValerie Adams ostatnio widziano 15.05.2022 o godzinie 14:08 w Klasa Historii Magii
HufflepuffValerie Adams ostatnio widziano 15.04.2022 o godzinie 10:29 w Wielka Sala
Gryffindor[P]Natalie Swan ostatnio widziano 26.03.2022 o godzinie 15:33 w Klasa Eliksirów
Gryffindor[P]Natalie Swan ostatnio widziano 06.03.2022 o godzinie 15:33 w Wieża Astronomiczna
HufflepuffValerie Adams ostatnio widziano 24.02.2022 o godzinie 17:31 w Klasa Starożytnych Run
Quidditch - zwody i faule

http://www.harry-potter.net.pl/images/articles/zwodyfaule.jpg




Najpopularniejszy sport czarodziejów istnieje prawie 1000 lat - nic więc dziwnego, że przez ten czas zawodnicy udoskonalili technikę uderzeń i zwodów oraz wypracowali faule, które mogą wyeliminować przeciwnika. Już podczas pierwszych Mistrzostw Świata w XV wieku zastosowano ponad siedemset fauli, które jednak nigdy nie dostały się do przestrzeni publicznej, by nie prowokować zawodników do ich wykorzystywania. Inną sprawą jest, że w dzisiejszych czasach nie byłoby możliwości popełnienia znaczniej ilości z nich, bo wiązało się to z użyciem różdżki. Jednak jakoś zawodnicy muszą sobie radzić. Cóż to byłaby za gra, gdyby zawodnicy nie naginali jej zasad? Poniżej znajduje się lista najczęściej stosowanych fauli w nowoczesnym quidditchu.

***


~ blok [blurting] - w celu wytrącenia z kursu przeciwnika blokuje się swoją miotłą jego miotłę

~ fałsz [quafflepocking] - manipulowanie kaflem przez ścigającego np. tak, aby spadał zygzakiem lub szybciej

~ nicowanie [flacking] - polega na wsadzeniu jakiejkolwiek części ciała obrońcy do obręczy w celu wybicia wlatującego w nią kafla; obrońca powinien blokować obręcz z przodu, a nie z tyłu

~ ogłupianie [stooging] - wtargnięcie na pole bramkowe więcej niż jednego ścigającego

~ spalenie znicza [snitchnip] - dotknięcie lub złapanie znicza przez któregokolwiek z graczy, poza szukającym

~ stłuczka [bumping] - polega na wybiciu tłuczka w kierunku widowni, powodując zatrzymanie gry w celu "ochrony" widzów; czasami wykorzystywane jest przez pałkarzy w celu powstrzymania ścigającego od strzelenia gola

~ szarża [blatching] - lot w kierunku przeciwnika z zamiarem spowodowania zderzenia

~ szturch [cobbing] - brutalne zagranie łokciami wobec przeciwnika

~ tral [blagging] - chwytanie za ogon miotły przeciwnika w celu spowolnienia lub zatrzymania jej lotu

~ wtyk [haversacking] - trzymacie kafla przez ścigającego w chwili, gdy przechodzi przez obręcz (kafel musi być rzucony)

***


Chcąc sprawić, by rozgrywka była atrakcyjna dla oglądających ją czarodziejów i czarownic, wprowadzono rozmaite uderzenia i kombinacje techniczne. W końcu w grach drużynowych liczą się nie tylko umiejętności poszczególnych zawodników, ale też przygotowana wcześniej taktyka, rozpracowanie rywali. Dlatego kluczową rolę w meczu może odegrać znajomość i sprawność wykonywania, wymienionych poniżej, zagrań i formacji.

~ Dubel [Doppelebeater Defence] - obaj pałkarze uderzają w tłuczek jednocześnie, co znacznie wzmacnia siłę odbicia i zwiększa zagrożenie atakowanego żelazną piłką przeciwnika.

~ Głowa Jastrzębia [Hawkshead Attacking Formation] - ścigający tworzą formację w kształcie grotu strzały i szarżują razem na bramki, wzbudzając popłoch wśród przeciwników, którzy najczęściej pierzchają przed nimi na boki.

~ Kleszcze Parkina [Parkin's Pincer] - nazwa pochodzi od jednego z członków drużyny Wędrowców z Wigtown, którzy podobno pierwsi zastosowali ten manewr. Dwaj ścigający zbliżają się do ścigającego przeciwników z dwóch stron, podczas gdy trzeci szarżuje na niego z przodu.

~ Manewr Porskowej [Porskoff Ploy] - ścigający będąc w posiadaniu kafla, szybuje w górę, co sugeruje ścigającemu przeciwników, że będzie szarżował na bramkę i strzelał, podczas gdy w rzeczywistości rzuca kafla swojemu partnerowi czekającemu niżej na to podanie. Istotą tego manewru jest nienaganna synchronizacja ruchów i pozycji. Nazwa pochodzi od rosyjskiej ścigającej, Pietrowny Porskowej.


"Atakująca Formacja Głowa Jastrzębia, [Harry] przeczytał i patrzył, jak trójka irlandzkich ścigających- Troy w środku, nieco wysunięty przed Mullet i Moran- pikuje na Bułgarów. Manewr Porskowej, wyświetliło się w soczewkach, kiedy Troy udał, że podrywa się do góry, pociągając za sobą bułgarską ścigającą Iwanową, a jednocześnie upuścił kafla do Moran".

J.K. Rowling, Harry Potter i Czara Ognia, tłum. Andrzej Polkowski, Poznań 2001, s.117


~ Odbicie do tyłu [Bludger Backbeat] - manewr polegający na odbiciu tłuczka przez pałkarza z zamaszystego bekhendu do tyłu. Trudny do wykonania z pożądaną precyzją, ale bardzo skutecznie mylący przeciwników.

~ Podwójna Ósemka [Double-Eight Loop] - manewr obrońcy stosowany najczęściej przy obronie rzutu karnego. Śmiga on z zawrotną szybkością wokół wszystkich trzech pętli bramek, by zablokować kafla.

~ Przerzutka [Reverse Pass]- ścigający rzuca kafla do partnera ponad swoim ramieniem. Zagranie trudne, bo wymaga dużej precyzji.

~ Rozgwiazda [Starfish and Stick] - obrońca zwisa z trzymanej poziomo miotły, trzymając się rączki jedną ręką i zagiętą stopą, wyciągając jak najdalej drugą rękę i nogę.

~ Transylwanka Zagranie [Transylvanian Tackle] - jest to zagranie po raz pierwszy zastosowane podczas Mistrzostw Świata w 1473 roku i polegające na pozorowanym uderzeniu wymierzonym w nos przeciwnika. Dopóki dłoń nie dotknie nosa, zagranie uważane jest za przepisowe, ale bardzo trudno powstrzymać dłoń w ostatniej chwili, gdy obaj zawodnicy pędzą na najszybszych miotłach sportowych.

~ Woollongong Shimmy - manewr doprowadzony do perfekcji przez australijskich Wojowników z Woollongong, polegający na zygzakowatym locie, mającym na celu rozproszenie ścigających przeciwnika.

~ Zagranie Plumptona [Plumpton Pass] - zagranie szukającego, który pozornie beztrosko zgarnia znicz do rękawa. Nazwa pochodzi od Rodericka Plumptona z drużyny Tajfunów z Tutshill, który zastosował ów manewr w 1921 roku. Jego rekordowo szybkie schwytanie znicza przeszło do historii quidditcha. Niektórzy sceptycy uważali, że był to czysty przypadek, ale Plumpton twierdził do samej śmierci, że był to manewr uprzednio zaplanowany i podczas meczu zamierzony.

~ Zwis Leniwca [Sloth Grip Roll] - chroniąc się przed uderzeniem tłuczka, zawodnik zwisa z miotły głową w dół, trzymając się jej rękami i stopami.

~ Zwód Wrońskiego [Wronski Feint] - szukający nurkuje z zawrotną szybkością ku ziemi, udając, że w dole zobaczył znicz, ale w ostatniej chwili hamuje i podrywa się w górę. Celem manewru jest skłonienie szukającego przeciwników do naśladownictwa w nadziei, że ten nie zdąży wyhamować i rozbije się o ziemię. Nazwa pochodzi od słynnego polskiego szukającego, Józefa Wrońskiego.


"[Harry] Patrzył, jak Krum i Lynch nurkują w zwolnionym tempie. Zwód Wrońskiego- niebezpieczny podstęp szukającego, głosił purpurowy napis (...). Zobaczył, jak twarz Kruma stężała się w skupieniu, gdy poderwał miotłę w ostatniej chwili, podczas gdy Lynch rozpłaszczył się na ziemi. Teraz zrozumiał: Krum wcale nie dostrzegł znicza, tylko sprowokował Lyncha do zanurkowania za sobą".

J.K. Rowling, Harry Potter i Czara Ognia, tłum. Andrzej Polkowski, Poznań 2001, s.119




Źródło: J.K. Rowling, Quidditch przez wieki, tłum. Andrzej Polkowski, Poznań 2017


Podziel się z innymi: Delicious Facebook Google Live Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
avatar
Prefix użytkownikaulka_black_potter  dnia 30.03.2017 21:40
No co mam powiedzieć, gdyby te wszystkie faule, trele i manewry byłyby przedstawione jako naturalna część jakiegoś powiadania czy książki, a nie jako encyklopedia, to bardziej by mnie to zainteresowało. Tak to raczej takie suche fakty, przez które, średnio kusi mnie zakup tej książki. Jednak dobrze, że jest artykuł, bo jakbym czegoś potrzebowała to zajrzę tu, a nie będę zmuszona do kupowania książki.
avatar
Prefix użytkownikaMarcus Clinton  dnia 31.03.2017 18:43
Artykuł napisany dość przyjemnym językiem. Już wcześniej czytałem o tych wszystkich trikach i zwodach, ale w tym tekście jest to opisane szerzej i bardzo się z tego cieszę. Szkoda tylko, że nigdy tak naprawdę z tego nie skorzystamy. Fajnie, że Paula zacytowała również teksty z książek o HP. Tekst jest wtedy jasny i można się w niego przyjemnie zaczytać.
avatar
Prefix użytkownikaWioletta  dnia 31.03.2017 19:44
zacznę od tego, że artykuł bardzo dobrze wygląda wizualnie. dobra grafika, prosta, nieprzesadzona, wpasowana w tekst.

bardzo podoba mi się ten artykuł. jest krótki, ale wyczerpuje temat, nie ma zbędnego lania wody. są fakty, miejscami wygląda to sucho, bo wszystko jest tak wymieniane, ale no niestety cieżko byłoby to napisać w inny sposób niż ten wyżej. ponadto dodałaś cytaty, jednocześnie zaznaczając skąd jaki jest gdyby ktoś chciał do danych informacji wrócić co jest uważam na plus.

widać, ze pisałaś z książką, i to się ceni. artykuł będzie na pewno przydatny do Hogwarckiego Quidditcha gdyby ktoś chciał używać fachowych zwrotów czy też po korzystać z zasad.

całość wypada super, bardzo mi się podoba!
avatar
Prefix użytkownikaEwa Potter  dnia 03.04.2017 23:01
Wow bardzo profesjonalnie wykonane. Świetnie się czyta nie tylko ze względu na temat. O Quidditch'u mogłabym się uczyć, czytać i oglądać go godzinami. Bardzo ekscytujący sport.
Podoba mi się, że artykuł został napisany zwięzle i na temat. Lubie konkrety ^^
Bardzo mi się podoba!
avatar
Prefix użytkownikaPaulaSmith  dnia 05.04.2017 18:50
Bardzo mi miło, że tak ciepło przyjęliście mój pierwszy artykuł. Zgadzam się z Ulką, że jest tak trochę encyklopedycznie, no ale to taki temat...
Dzięki za komentarze! xD
avatar
Prefix użytkownikablad logiczny  dnia 09.04.2017 19:02
Pięknie i precyzyjnie napisany artykuł i moim zdaniem musiał być trochę encyklopedyczny. Do tyczył przecież fauli oraz zagrań stosowanych, w meczach quidditcha. Przejrzysta forma zachęca do czytania i sprawia, że wszystko łatwo zrozumieć. Kolor ciemnej czerwieni wygląda pięknie i pasuje idealnie do tematu, ale tekst umieszczony na granatowym tle jest mało widoczny, przynajmniej na moim typie ekranu. Wybitny oczywiście.
avatar
Prefix użytkownikaBlue Star  dnia 19.05.2017 16:16
Dobry artykuł. Nie przesadziłas z tym ale jest wszystko co trzeba. Co do samej treści jest bardzo ciekawa i bardzo dokładna dzięki czemu można dowiedziec sie wielu rzeczy na temat fauli z quidditcha.
avatar
Prefix użytkownikaBumSzakalaka  dnia 31.10.2019 17:40
Bardzo lubię czytać te stare artykuły (chociaż ten nie jest aż takim staruszkiem). Wizualnie prezentuje się wspaniale. Kolory i wyszczególnienia dają artykułowi fajnego charakteru.
Jakoś nigdy specjalnie nie interesował mnie Quidditch. Gdy pojawiał się w książce nie miałam niczego w stylu "OBOŻE co za akcja". Ale wiem na pewno, że ta gra jest tak samo lubiana jak głowohokej na imprezach duchów. Przynosi tyle energii i satysfakcji! :D Są do siebie całkiem podobne.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny - Błąd
Nie możesz oceniać artykułu póki go nie skomentujesz.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Instagram
Facebook
Shoutbox
Musisz się zalogować aby wysłać wiadomość.

Wróg ciemnej strony
28.06.2022 21:39
Sharllottka, niestety

Żywa legenda
28.06.2022 16:43
Cześć Motylki

Całkiem miły dzień, nie muszę nigdzie wychodzić, miałam pizzę na obiad, a teraz będę oglądać Zakon Feniksa Chmurka

Sprzedawca prac domowych
28.06.2022 16:18
hop hoop? żyje tu kto?....

Pracownik departamentu
26.06.2022 23:05
Hejo. A siedzę u rodziców, chyba na tygodniu jeszcze spędzę tu kilka dni. Może mi się uda wreszcie cokolwiek napisać do magisterki, w końcu powinnam.
A jak Wasz weekend?

halo, regulamin
26.06.2022 11:21
hejka, jak tam mija Wam weekend?

Współpraca
Najaktywniejsi

1) Alette

Avatar

Posiada 59641 punktów.

2) Prefix użytkownikafuerte

Avatar

Posiada 56913 punktów.

3) Prefix użytkownikaKatherine_Pierce

Avatar

Posiada 47239 punktów.

4) Prefix użytkownikaSam Quest

Avatar

Posiada 44578 punktów.

5) Prefix użytkownikaShanti Black

Avatar

Posiada 43981 punktów.

6) Prefix użytkownikamonciakund

Avatar

Posiada 42668 punktów.

7) Prefix użytkownikaania919

Avatar

Posiada 38406 punktów.

8) Prefix użytkownikaulka_black_potter

Avatar

Posiada 36651 punktów.

9) Prefix użytkownikalosiek13

Avatar

Posiada 34141 punktów.

10) Prefix użytkownikaKlaudia Lind

Avatar

Posiada 33495 punktów.

Losowe zdjęcie
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2022 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Theme by Andrzejster
Copyright © 2006-2015 by Harry-Potter.net.pl
All rights reserved.
Wygenerowano w sekund: 3.34